Jakie są zasady diety bezglutenowej?

5 Wrzesień
2016

Stosowanie diety bezglutenowej nie jest proste. Z jadłospisu muszą oczywiście zniknąć produkty, które zawierają gluten, ale trzeba pamiętać o produktach, w których gluten może się ukrywać.

Stąd pojawia się kilka pytań:

Jakie produkty można jeść na diecie bezglutenowej? Które z produktów są zabronione? Jakie produkty mogą zawierać gluten?

Jedyną zasadą, na której opiera się dieta bezglutenowa jest wyeliminowanie z diety produktów, które zawierają specyficzny rodzaj białka o nazwie gluten. Gluten znajduje się przede wszystkim w tak zwanych zbożach chlebowych: w pszenicy, życie, orkiszu, pszenżycie oraz w jęczmieniu. Pewne ilości glutenu mogą znaleźć się także w owsie, ponieważ jest bardzo duże ryzyko, że jego uprawy zostały zanieczyszczone zbożami zawierającymi gluten. Dietę bezglutenową stosują przede wszystkim osoby, które chorują na celiakię lub mają alergię na gluten. Należy w tym miejscu bardzo wyraźnie podkreślić, iż są to dwie różne choroby, nie można ich ze sobą w żaden sposób utożsamiać, mimo że obie należą do chorób pokarmowych.

Celiakia

To nie alergia pokarmowa (taką jest alergia na gluten), ale choroba, która ma podłoże autoimmunologiczne. Wprawdzie oba te schorzenia leczy się eliminując z diety gluten, to w przypadku celiakii dieta pozbawiona produktów zawierających gluten musi być stosowana przez całe życie. W przypadku alergii jej objawy mogą być mniej nasilone, czasem zdarzają się pacjenci, u których choroba mija bezpowrotnie.

Produkty bezpieczne w diecie bezglutenowej

Są pewne rośliny, które nie zawierają glutenu. Należą do nich: proso, amarantus, kukurydza, ryż, gryka, soja, komosa ryżowa. Mąka z tych roślin może być stosowana przez osoby na diecie bezglutenowej. Zboża glutenowe, które zostaną właściwie przetworzone także będą mogły znaleźć się w diecie bezglutenowej. Osoby, które stosują tę dietę mogą bez żadnych obaw sięgnąć po ciecierzycę, siemię lniane, soczewicę, orzechy, kaszę jaglaną, bezglutenowy owies oraz po ziarna słonecznika.

Należy zachować ostrożność kupując mąkę ryżową, gryczaną, czy kukurydzianą. Zdarza się, że w jednym zakładzie przetwarzane są zboża glutenowe i bezglutenowe; bardzo łatwo może więc dojść do zanieczyszczenia glutenem. Najbezpieczniej jest sięgać po produkty, na których opakowaniach widnieje znak przekreślonego kłosa. Organizacje zrzeszające osoby chore na celiakię sprawują kontrolę nad tymi produktami, przekreślony kłos jest gwarancją, że na pewno nie zawierają one glutenu, nawet w ilościach śladowych.

Jadłospis bezglutenowy

Przykładowy jadłospis powinien oczywiście zawierać produkty mleczne, warzywa, owoce, jaja, mięsa i ryby, bezglutenowe pieczywo i makaron. W jadłospisie mogą znaleźć się także chipsy kukurydziane, popcorn i ciastka ryżowe. Można także jeść ciastka i ciasta, które zostały oznaczone symbolem przekreślonego kłosa, przygotowane samodzielnie w domu na bazie mąki ziemniaczanej budynie i kisiele. Można jeść także miód, dżem, cukier i landrynki.

Dieta bezglutenowa to nie dieta odchudzająca – o tym należy pamiętać. Produkty bezglutenowe są wysoko przetworzone, a więc ich kaloryczność nie ustępuje tej w produktach tradycyjnych. Jak przykład niech posłuży nam kromka tradycyjnego chleba i bezglutenowego. Ta pierwsza ma 254 kalorie, jej nie zawierający glutenu odpowiednik – 242 kcal.

Jakie produkty zawierają ukryty gluten?

Mogą go zawierać wędliny, wyroby garmażeryjne, mrożone (także te w puszkach) warzywa i owoce, konserwy rybne, płatki śniadaniowe – nawet te kukurydziane.


Autor

Sebastian

Redakcja zlotnik.stargard.pl

To może Cię zainteresować