Jak zacząć zdrowo się odżywiać? 10 zasad zdrowego odżywiania się – część druga

5 Wrzesień
2016

7. Ogranicz spożycie soli

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), aby dzienna ilość chlorku sodu, który spożywamy nie przekraczała pięciu gram, czyli małej łyżeczki. W naszym kraju przeciętne spożycie soli jest wielokrotnie większe, każdy z nas spożywa aż piętnaści gram soli. Tak duże spożycie soli nie świadczy o tym, że tak dużo dodajemy jej do potraw. Zapominamy jedynie, że znajduje się ona także w wielu produktach spożywczych. Na to wpływu nie mamy, ale na to, ile sami jej dodajemy już tak. Zamiast soli dodajmy do potraw zioła i aromatyczne przyprawy korzenne. Ograniczmy spożycie konserw, wędzonek i wysoko przetworzonej żywności.

8. Piecz zamiast smażyć

Jednym z najszybszych sposobów obróbki termicznej jest smażenie. Szczególnie chętnie przygotowujemy w ten sposób mięsa i ryby. Nie zawsze jednak szybko równoznaczne jest ze zdrowo. Smażąc jedynie na jednej łyżce oleju dostarczamy organizmowi 90 pustych, czyli niepotrzebnych kalorii. Większość z nas używa jednak do smażenia o wiele więcej tłuszczu i niekoniecznie jest to olej. W trakcie smażenia wydzielane są związki chemiczne o silnym działaniu rakotwórczym.

Im mocniej przysmażymy na przykład kotlety, tym liczba tych związków będzie większa. Wielu z nas nie potrafi również smażyć we właściwy sposób, nie ma wiedzy na temat tego, jakie oleje nadają się do smażenia, nie ma też pojęcia w jakiej temperaturze zaczynają one dymić. Wniosek jest więc jeden: zamień smażenie na pieczenia lub przynajmniej je ogranicz.

9. Jedz mniejsze ilości mięsa

Jedzenie dużych ilości mięsa przynosi więcej szkody niż pożytku. Największe szkody, które wyrządza dieta złożona z dużych ilości mięsa to zagrożenie miażdżycą i zaburzeń lipidowych. Taka dieta zwiększa także ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego i niektóre rodzaje chorób nowotworowych. Może też doprowadzić do przewlekłego zakwaszenia organizmu. Szczególnie niebezpieczne dla zdrowia jest spożywanie mięsa oddzielanego mechanicznie, czyli tak zwanego MOM. Nikt nie namawia przechodzenia na dietę wegetariańską, niektóre osoby nie wyobrażają sobie jadłospisu bez mięsa. Ale należy jeść go mniej, wybierać chude mięsa i wędliny.

10. Zmień zwyczaje

Z pewnością nie uda nam się od razu zmienić swoich nawyków żywieniowych. Każdy dietetyk doradzi, aby zmiany wprowadzać stopniowo metodą małych kroczków. Każdy może postawić przed sobą małe cele, wtedy łatwiej nam będzie osiągnąć cel ostateczny, czyli zacząć się zdrowo odżywiać.

Jak to zrobić?

Nie sól warzyw na kanapkach;

Nie słódź kawy i herbaty;

Upiecz mięso w piekarniku dodając do niego wybrane przyprawy;

Zjedz zdrowe i sycące śniadanie;

Zabierz ze sobą zdrowe drugie śniadanie do szkoły/pracy;

Na kolację zjedz lekką sałatkę;

Upiecz zdrowe i jednocześnie smaczne ciasto na niedzielę;

Z pozostałych z obiadu resztek przygotują zdrowe danie;

Zamiast słodyczy wypij szklankę zdrowego i smacznego koktajlu owocowego;

Ugotuj zdrowy obiad dla rodziny;

Zamiast wędliny lub sera przygotuj pastę kanapkową – posyp ją ulubionymi ziołami: szczypiorkiem, natką pietruszki, koperkiem;

Staraj się jeść 5 posiłków dziennie.

Trudno nam będzie cele te wprowadzić w życie jednego dnia. Każdego dnia postawmy sobie nowe wyzwanie; wieczorem postanówmy na przykład, że od jutra jemy sycące śniadanie. Każdego kolejnego tygodnia wybierajmy z listy kolejne wyzwanie, następny cel. W ten sposób będzie nam o wiele łatwiej zmienić swoje nawyki żywieniowe.Przyzwyczaimy się nawet do smaku potraw zawierających minimalną ilość soli, do picia herbaty i kawy bez dodatku cukru.


Autor

Jowita

Redakcja zlotnik.stargard.pl

To może Cię zainteresować