Jak zacząć zdrowo się odżywiać? 10 zasad zdrowego odżywiania się – część pierwsza

5 Wrzesień
2016

Wiele osób chciałoby zmienić swój sposób odżywiania się na bardziej zdrowy. Zdają więc pytanie, a jaki sposób to zrobić. Na takie pytanie trudno jednak udzielić jednej, krótkiej odpowiedzi. To z myślą o takich osobach powstał ten artykuł, w którym zostały opisane najważniejsze zasady racjonalnego i zdrowego odżywiania.

Zasady żywieniowe

1. Jedz dużo warzyw i owoców

Zasadą zdrowego odżywiania się jest regularne dostarczanie organizmowi niezbędnych mu składników odżywczych. Składniki te muszą być dostarczane we właściwych proporcjach i ilościach. Podstawą zdrowej diety powinny być warzywa, które są bardzo bogatym źródłem składników odżywczych. Dostarczają one witamin, fitozwiązków i błonnika pokarmowego. Osoby, które jedzą duże ilości warzyw: rzadziej chorują na pewne rodzaje chorób nowotworowych; zmniejszają ryzyko zachorowania na miażdżycę, cukrzycę, rzadziej przechodzą zawał serca; mają właściwy poziom cholesterolu i ciśnienie krwi. Zalecane jest spożywanie każdego dnia 9 porcji owoców i warzyw. Każdy z nas powinien więc do każdego posiłku dodawać warzywa.

2. Jedz pięć posiłków dziennie

Każdy dzień powinniśmy rozpocząć od zjedzenia sycącego, ale jednocześnie zdrowego śniadania. Dzięki temu w drugiej części dnia nasze zapotrzebowanie na kalorie będzie o wiele mniejsze, a organizm będzie bardziej wydajny. Kolejne posiłki powinniśmy jeść w trzech, czterogodzinnych odstępach. Dzięki temu przemiana materii ulegnie przyspieszeniu, zostanie także ustabilizowany poziom glukozy we krwi. Jedząc pięć posiłków dziennie unikniemy napadów głodu, zniknie zmęczenie.

3. Wprowadź do diety różne produkty

Układając dzienny jadłospis wprowadźmy do niego produkty z każdej grupy. Produkty spożywcze zostały podzielone na sześć grup. Są to: produkty zbożowe (makarony, pieczywo, kasze), mleko i przetwory mleczne (maślanka, jogurty, sery, kefir), owoce i warzywa. Czwarta grupa to mięso, jaja, ryby i przetwory rybne. Kolejną grupę stanowią jadalne tłuszcze. Do tej grupy zostały zaliczone tłuszcze zwierzęce (smalec, masło) i oleje roślinne. Ostatnia grupa składa się z wyrobów cukierniczych i cukru. Ich spożycie powinniśmy ograniczyć.

4. Ogranicz spożycie sztucznych i wysoko przetworzonych produktów

Należy unikać dań gotowych oraz potraw typu fast food. Nie ma w nich żadnych składników odżywczych, są za to wzmacniacze zapachu i smaku (glutaminian sodu, aspartam lub syrop glukozowo-fruktozowy) i konserwanty. W wysoko przetworzonych produktach znajduje się także duża ilość soli i tłuszczy. Jedne i drugie spożywane w nadmiernych ilościach wpływają negatywnie na stan naszego zdrowia.

5. Nie zapomnij o nawadnianiu organizmu

Bez wody wiele procesów chemicznych, które zachodzą w naszym organizmie nie byłoby możliwych. Woda odpowiada za transport składników odżywczych, jest obecna w każdej komórce naszego ciała. Osoby dorosłe powinny każdego dnia wypijać od półtora do dwóch litrów wody. Doliczając wodę, którą zawiera żywność każdego dnia powinniśmy wypić nawet do trzech litrów wody.

Dlaczego aż tyle?

Wodę tracimy wydalając mocz, pocąc się i oddychając. Każdego dnia w czasie tych procesów tracimy około 2,6 litra wody. W czasie zwiększonego wysiłku fizycznego, w czasie upałów, możemy utracić jeszcze więcej wody. Dlatego ubytek wody w organizmie należy uzupełniać na bieżąco, inaczej organizm nie będzie mógł prawidłowo funkcjonować.

6. Wyeliminuj sklepowe słodycze

Dostarczają one jedynie tak zwanych pustych kalorii, które dla organizmu są źródłem dużych ilości energii. Jej nadmierna ilość jest gromadzona jako tkanka tłuszczowa.


Autor

Ewelina

Redakcja zlotnik.stargard.pl

To może Cię zainteresować