Co i jak jeść, żeby być zdrowym?

5 Wrzesień
2016

Właściwa dieta to taka, która będzie w stanie w 100% odpowiedzieć na nasze potrzeby żywieniowe. Dobra dieta może nam dostarczyć wiele cennych składników pokarmowych, białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy oraz minerały. Potrzeby żywieniowe każdego człowieka są różne, ponieważ ludzie są różni i mają różną masę ciała, wiek, aktywność fizyczną czy stan zdrowia.

Zdrowa dieta - co jeść?

Najnowsze zalecenia dietetyczne dotyczące codziennych porcji wyglądają obecnie następująco:

- codzienna aktywność oraz skuteczna kontrola masy ciała

- wprowadzenie posiłków pełnoziarnistych oraz olejów roślinnych

- dołączenie multiwitaminy

- duża ilość warzyw

- kilka porcji owoców

- porcje orzechów oraz roślin strączkowych

- dodatków nabiał

- dwie porcje ryb, drobiu oraz jaj

- unikamy masła i czerwonego mięsa, białego ryżu, pieczywa i ziemniaków

Sól

Sód, który znajduje się w soli będzie brał udział w wielu przemianach w organizmie. Jeśli jego poziom będzie za wysoki może się okazać, że rosnąć będzie nadciśnienie tętnicze, udar mózgu oraz może się pojawić problem z nowotworem żołądka. Dlatego należy dbać o ograniczenie soli w diecie.

Używki

Badania pokazują nam, że umiarkowane spożywanie alkoholu może zmniejszyć poziom cholesterolu, ale jednocześnie alkohol zawiera również mnóstwo kalorii. Poza tym niewielka ilości alkoholu regularnie spożywana prowadzić może do uzależnienia, na co będzie trzeba mocno uważać. Rośnie również niewydolność wątroby oraz zaburzenia w pracy serca.

Bilans kalorii

Układając jadłospis należy odpowiednio dobrać ilość spożywanych kalorii. To bardzo ważne, ponieważ każdy w zależności od trybu życia ma odpowiednie zapotrzebowanie na kalorie, którego nie można przekroczyć, ponieważ wtedy rozpoczyna się tycie. Jeśli ilość kalorii będzie zbyt mała to możemy tracić na wadze i tym samym będziemy czuć się niekorzystnie, brakować będzie nam energii.

Proporcje żywieniowe

Każdy posiłek bez wyjątku powinien oczywiście zawierać białka, tłuszcze i węglowodany. Nie można doprowadzić do sytuacji, w której będzie tych podstawowych produktów żywieniowych brakować. Jednocześnie należy odpowiednio dopasować ilość tłuszczy węglowodanów oraz białek w diecie w konkretnych propozycjach. W takim przypadku będzie można dobrze zadbać o swoje zdrowie. jednocześnie należy również dopasować odpowiednią ilość płynów każdego dnia. W ten sposób będziemy mogli sobie zagwarantować skutecznie odpowiednie nawodnienie organizmu co ma bardzo duże znaczenie dla naszego zdrowia.

Przygotowywanie posiłków Zasady zdrowego żywienia biorą pod uwagę również to jak przygotowywane są posiłki. To istotna kwestia, na którą będzie trzeba zwracać uwagę. Najlepiej będzie gotować na parze. Unikamy tłuszczu, który może się okazać niebezpieczny dla poziomu cholesterolu w naszym organizmie. Jednocześnie będzie pojawiać się problem z nadmiernym przybieraniem na wadze.

Zdrowa żywność

Zdrowa żywność to takie produkty, które stworzone są w naturalny sposób. Składniki pożywienia nie powinny mieć styczności z chemikaliami w okresie wegetacji. Nie powinno tam również być dodatkowych substancji. Tym mianem, określa się związki, których celowe użycie w czasie produkcji będzie gwarantować nam odpowiednie zabezpieczenie żywności. Między innymi właśnie dlatego wprowadza się różnorakie konserwanty, środki wzmacniające smak, stabilizatory czy środki, które mają działać przeciwko utlenianiu. Wprowadza się dodatkowo barwniki i sztuczne dodatki zapachowe. A te różnorakie produkty mogą się okazać niebezpieczne dla naszego organizmu, ponieważ mają charakter toksyczny.

Mrożonki

Mrożonki mogą być zróżnicowane i zawsze bardzo zdrowe. Zamrażanie zawsze będzie najlepszą formą na przechowywanie żywności. W ten sposób traci się bowiem najmniej tych cennych wartości, co powinniśmy zawsze brać pod uwagę. Musimy pamiętać, że gotowanie jest sposobem niszczącym wiele cennych składników. Natomiast zawsze mrożenie to co najważniejsze będzie odpowiednio zabezpieczać. Po wyjęciu z zamrażalnika możemy znów pokarmy wykorzystać tak jak będzie to dla nas najwygodniejsze przygotowując sobie rzeczywiście doskonałe potrawy z pełną wartością odżywczą.

Nieprawidłowa dieta

Jeśli prowadzimy złe odżywianie będzie to grozić nam wieloma konsekwencjami zdrowotnymi. Udowodniono, że złe nawyki żywieniowe są związane bezpośrednio z chorobami układu krążenia takimi jak nadciśnienie czy choroba niedokrwienna. Dlatego warto zmienić swoją dietę zawczasu zanim stanie się coś niebezpiecznego co może nawet doprowadzić do śmierci. To co jemy decyduje o tym kim jesteśmy.


Autor

Jowita

Redakcja zlotnik.stargard.pl

To może Cię zainteresować